Historie Jižního Města

a naše společenství vlastníků

Sídliště Litochleby – souhrnné označení pro sídlištní celky severně od Centrálního parku, spadající do Chodova i Hájů. Název nese sídliště podle bývalé vesnice Litochleby, která kdysi splynula s Chodovem a při výstavbě Jižního Města byla kolem roku 1970 zcela zlikvidována.

Sídliště tvoří skupiny panelových domů v Chodově v okolí Litochlebského náměstí (severozápadně, severovýchodně a jihovýchodně), na něž na východní straně navazuje sídlištní pás po obou stranách Hviezdoslavovy ulice až k ulicím U modré školy a Prašná. Dále k sídlišti patří panelová zástavba mezi ulicemi Hviezdoslavova a Květnového vítězství (Chodov), mezi ulicemi Květnového vítězství a Mírového hnutí (Háje) a vzdálenější celek panelových domů kolem západní části ulice Donovalská, tedy zejména mezi ulicemi Mírového hnutí a Donovalská a pás mezi ulicí Benkova a Chodovskou tvrzí, táhnoucí se od západu až k Litochlebskému náměstí.

Sídliště Litochleby tak vytváří jakýsi prstenec, který obklopuje zástavbu rodinných domků v okolí ulice Květnového vítězství, někdy považovanou za součást Litochleb.

 Kdo byl pan Benka, po kterém je pojmenovaná naše ulice?

Martin Benka (*21.9.1888 - †28.6.1971) byl slovenský akademický malíř, národní umělec a nositel zlatého Řádu republiky. Vyučil se malířem pokojů v Hodoníně u malířské a natěračské firmy "Lesquier". Poté navštěvoval soukromou malířskou školu Aloise Kalvody v Praze, kde v letech 1909 - 1913 studoval malbu.

Roku 1940 byl jmenován mimořádným profesorem výtvarného oddělení na Slovenském vysokém učení technickém v Bratislavě, které fakticky založil. Patřil k zakladatelským osobnostem moderního slovenského výtvarného projevu, založeného na národních tradicích. Byl realistickým krajinářem, který používal prosté výrazové prostředky na věrohodné zachycení slovenského folklóru a přírody. Namaloval série pohlednic s texty v esperantu nebo na motivy esperanta.

Po 2. světové válce se věnoval rovněž grafice a ilustraci, monumentálním dekoracím (především sgrafitu). V rámci slovenského umění měl i zakladatelský význam v oblasti monumentální textilní tvorby (gobelín Bača, 1921). Byl také autorem opony divadla v Martině (1958).

Zemřel †1971, Malacky, Slovenská republika